SOALAN KOMSAS
TINGKATAN 3 (ANTOLOGI HARGA SEBUAH LUKISAN)
SET 1
Soalan 31 - 35
Baca pantun di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan yang
berikutnya.
Pantun
Nasihat Bersatu Hati
Gunung Tahan sama didaki,
Sungai Pahang sama direnang,
Jikalau semua bersatu hati,
Kerja yang payah menjadi senang.
Melangir keris pusaka hikmat,
Keris sejarah sejak bahari,
Kalau gadis ingin selamat,
Jangan murah menjual diri.
Menanam bunga di dalam pasu,
Bunga melati, bunga pandan,
Jangan ikut hawa nafsu,
Kelak nanti binasa badan.
Nyiur muda dibuat pengat,
Mari makan bulan puasa,
Wahai pemuda hendaklah ingat,
Kerana mulut badan binasa.
Orang berkelah di Tanjung Rhu,
Sambil memanggang si ikan sepat,
Hendaklah banyak mengadap guru,
Supaya terang jalan makrifat.
Rendang sungguh pohon ara,
Tumbuh subur tepi telaga,
Tidak salah berkenal mesra,
Tatasusila perlu dijaga.
(Dipetik
daripada antologi Harga Sebuah Lukisan,
Tingkatan 3, Dewan Bahasa dan Pustaka)
|
31. Mengapakah kita perlu menuntut ilmu dengan
berguru?
A supaya
mengetahui perkara yang benar .
B supaya digelar orang yang pandai.
C supaya
mudah mendapat kerja.
D supaya
dihormati oleh masyarakat.
32. Apakah maksud rangkap kedua pantun?
A Seseorang gadis hendaklah menjaga
kehormatan
A Seseorang gadis hendaklah menjaga
kehormatan
diri jika ingin selamat.
B Seseorang gadis dapat dijaga dengan mudah
dan selamat.
dan selamat.
C
Kepentingan menjaga keselamatan seseorang
gadis.
gadis.
D
Maruah seorang gadis mudah
tergadai dengan
harga murah.
33. Berikut ialah
imej alam yang digunakan dalam pantun,
Kecuali
A pohon ara C ikan sepat
B bunga melor D nyiur
A pohon ara C ikan sepat
B bunga melor D nyiur
Kerana
mulut badan binasa
|
34. Apakah unsur gaya bahasa yang terdapat dalam
baris pantun di atas?
A Simile C Metafora
A Simile C Metafora
B Repitisi D Peribahasa
35. Berikut merupakan ciri pantun ini, kecuali
A Terdiri
daripada enam rangkap.
B Setiap rangkap mempunyai empat baris.
C Lapan
hingga sepuluh suku kata sebaris.
D Empat hingga enam patah perkataan sebaris.
D Empat hingga enam patah perkataan sebaris.
Soalan
36-40
Baca
petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian
jawab soalan yang berikutnya.
Semasa pada awal darjah enam, adik
tiba-tiba mewartakan suatu hasrat yang tidak terduga. Betapa gelabahnya kami.
Pipi cengkung bonda dibasahi air mata. Adik telah membakul sampahkan impian
bonda. Adik telah mencincanglumatkan jantung bonda.
“Adik nak berhenti sekolah. Bosanlah
kena belajar selalu. Mana boleh paksa-paksa. Adik meluat betul dengan buku-buku
dan cikgu yang semuanya garang.”, Begitulah lontaran ayat adik. Selamba.
Saya kepalkan tangan. Saya awasi
diri. Saya takut kalau waras saya tidak daya dikekang, akan melayanglah tangan
ini.
Kalau UPSR pun tidak sempat nak
ambil, nak buat apa? Jadi kuli? Makan tidur,makan tidur? Sanggup turun ke
bendang?S anggup menoreh? Atau lebih berminat nak jadi kutu merewang? “
“Hoi.....Kak Cik apa tahu? Orang dah malas nak belajarlah. Malas tak fahamkah? Lagi pun, kilangkan banyak? Susah apa? “, Jerkah adik biadap.
“Hoi.....Kak Cik apa tahu? Orang dah malas nak belajarlah. Malas tak fahamkah? Lagi pun, kilangkan banyak? Susah apa? “, Jerkah adik biadap.
Bonda hanya menggelengkan kepalanya
yang beruban.
“Adik... sedarkah keputusan ini boleh menghancurkan masa depan adik? Hanya orang berilmu dipandang mulia, nak,”
Sopan berhikmah pujukan bonda.
Adik berdengus kasar. Berlalu ke bilik menghempas kuat daun pintu sebagai tanda protes.
Adik berdengus kasar. Berlalu ke bilik menghempas kuat daun pintu sebagai tanda protes.
Ada pendaman impian yang tersimpan di
atma bonda. Bonda berhajat menghantar adik ke sekolah agama setelah menamatkan
sekolah rendahnya. Bonda mahu adik bergelar Ustaz Mohd Harraz. Bonda mahu adik
mewarisi kealiman suaminya, Lebai Sidi. Bonda mahu adik berjuang hingga ke
liang syahid seperti arwah ayahnya.
Harapan bonda ini bukan sekadar
mencangkul angin. Dayung sudah di tangan, sampan sudah ke tengah lautan. Namun,
bonda tidak mampu melawan ombak kedegilan adik.
(Dipetik daripada cerpen Mutiara
Bonda antologi Harga Sebuah
Lukisan, Tingkatan 3, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Lukisan, Tingkatan 3, Dewan Bahasa dan Pustaka)
36. Apakah
yang menyebabkan adik ingin
berhenti sekolah?
A Adik ingin meringankan beban bonda.
B Adik ingin berkerja di kilang.
C Adik takut akan gurunya yang garang.
A Adik ingin meringankan beban bonda.
B Adik ingin berkerja di kilang.
C Adik takut akan gurunya yang garang.
D
Adik tidak mahu membuat kerja sekolah
37. Perwatakan
adik berdasarkan petikan
cerpen ialah
A penyayang C rajin
B suka menolong D panas baran
A penyayang C rajin
B suka menolong D panas baran
38. Mengapakan
pipi cengkung bonda dibasahi
air mata?
A Bonda terkenang akan suaminya yang
A Bonda terkenang akan suaminya yang
telah meninggal dunia akibat
serangan
penyakit jantung.
B Adik mengeluarkan kata-kata kesat
apabila permintaannya tidak
dituruti.
C Adik
menjadi semakin liar sejak berhenti
sekolah.
D Impian
bonda untuk menghantar adik
ke sekolah agama telah terkubur.
Harapan
bonda ini bukan sekadar mencangkul
angin
|
39. Unsur gaya bahasa peribahasa yang
terkandung dalam petikan di atas
bermaksud
A angan-angan
kosong
B percakapan
yang baik
C cita-cita murni
D perbuatan
yang tidak berfaedah
40. Berikut
ialah pengajaran yang kita dapati
daripada cerpen Mutiara Bonda kecuali
A kita hendaklah tabah menghadapi
A kita hendaklah tabah menghadapi
pelbagai dugaan hidup.
B Kita
hendaklah sedar bahawa kejayaan
terhasil melalui peng orbanan.
C kita hendaklah menjalankan
tanggungjawab dengan
sebaik-baiknya.
D kita hendaklah berserah kepada Tuhan
D kita hendaklah berserah kepada Tuhan
tanpa perlu berusaha.
SET 2
Baca pantun di bawah dengan teliti. Kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya.
Rumput
Baru saja hendak
mendongak
Aku sudah dipijak
Baru saja hendak berbedak
Diserbu debu menutup muka
Cuaca panas angin kering
Ditambah lagi bau busuk
asap lori
Sesak nafas bagai
menunggu mati
Mujur embun pagi
membersih diri
Baru saja tangan hendak
menari
Datang pemotong rumput
Lalu dipotongnya jari doa
Sipemotong rumput
Cepat panjang
Cepat dapat wang !
Nasib rumput di tepi
jalan
Tak sehijau rumput di
padang.
KHADIJAH HASHIM
(Dipetik daripada antologi Harga Sebuah Lukisan, Tingkatan 3, Dewan Bahasa dan Pustaka)
31. Bagaimanakah kehidupan golongan yang
tidak bernasib?
A
Sentiasa menerima simpati orang ramai.
B
Kerap menerima bantuan kerajaan.
C
menjadikan agama sebagai pegangan
hidup.
D
Sentiasa berusaha untuk mengubah
corak kehidupan.
32. Nada sajak Rumput ialah
A
romantis C
protes
B patriotik D melankolik
33. Baru saja tangan hendak menari
Unsur gaya bahasa dalam petikan di atas
ialah
A
sinkope C
hiperbola
B
metafora D
personifikasi
34. Pengajaran yang terkandung dalam sajak ini
ialah
A
kita perlulah menggalakkan orang supaya
hidup miskin.
B kita
janganlah menghina orang yang susah
atau miskin.
C kita
hendaklah selalu meminta bantuan.
D kita
hendaklah selalu memotong rumput.
35. Tema yang dikemukakan dalam sajak
Rumput
ialah
A
kehidupan manusia yang menerima nasib
malang kerana sering ditindas.
B
orang yang mengambil kesempatan
terhadap kesukaran orang lain.
C
kehidupan yang sentiasa menghadapi
kesusahan.
D
nasib manusia yang berbeza.
Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya.
Maka tatkala itu baginda raja benua
Siam pun panggil segala raja-raja dan menteri hulubalang di bawah perintah
baginda itu. Maka sekalian pun hadirlah, lalu baginda bertitah, “Adalah aku
dengar khabar ada seorang tuan puteri anak angkat daripada Encik Siti di dalam
negeri Serendah Kebun Bunga itu ,
sekarang baharu diberi oleh Encik Siti itu bersuaminya. Maka sekarang ini aku sangatlah berahi kepada
tuan puteri itu. Hendaklah kamu sekalian pergi langgar negeri itu, ambil
tuan puteri itu, bawa kepada aku kerana
aku sangat berahi kepadanya.”
Maka tatkala raja, menteri dan pegawai
di bawah perintah raja benua Siam itu mendengarkan titah raja itu, maka
sekalian itu pun berlengkaplah hendak
melanggar negeri Serendah Kebun Bunga itu, hendak mengambil
Tuan Puteri Sa’dong di dalam Kota
Jelasin itu. Maka telah lengkap sekalian perahu-perahu dan alat-alat
senjata, setelah cukup semuanya, lalu
belayarlah akan menuju negeri Serendah Kebun Bunga, Kota Jelasin itu. Maka
dalam orang ramai-ramai itu, ada seorang Tuk Ca disuruh oleh raja Siam itu
kerana Tuk Ca itu tahu akan ilmu nujum. Maka belayar itu, tiada beberapa
lamanya sampailah ke kuala negeri itu.
Maka lalu dipersembah oranglah kepada
Sultan Abdullah, “Perahu kelanggaran dan orang Siam terlalu banyak, khabar
konon hendak menyerang negeri ke bawah duli tuanku ini.” Maka lalu Sultan
Abdullah pun berkerahlah sekalian pegawai, hulubalang, pahlawan, dan rakyat
sekalian berhimpun, duduk menyuruh hadir belaka kerana musuh orang Siam telah
datang kepada negeri kita ini. Setelah itu penyuruh daripada raja Siam pun
datang naik menghadap Sultan Abdullah itu meminta Tuan Puteri Sa’dong itu.
(Dipetik daripada prosa tradisional “Hikayat Seri Kelantan” antologi Harga Sebuah Lukisan,
Tingkatan 3 ,
Dewan Bahasa dan Pustaka )
- Mengapakah raja Siam hendak melanggar negeri Serendah Kebun Bunga?
A Ingin menangkap Sultan Abdullah.
B Ingin mengambil Tuan Puteri Sa’dung.
C Ingin memusnahkan negeri itu.
D Ingin membunuh Tuan Puteri Sa’dung.
- Apakah yang dilakukan oleh Tuan Puteri Sa’dung setelah memikirkan masalah yang dihadapi?
A Membantah arahan suaminya.
B Menurut arahan suaminya.
C Enggan berjumpa suaminya.
D Mengecam perbuatan suaminya.
- Latar masyarakat yang terdapat dalam petikan ialah
A Masyarakat yang suka melanggar perjanjian.
B Masyarakat yang suka menabur fitnah antara
satu dengan yang lain.
C Masyarakat yang tamak akan harta.
D Masyarakat yang menggunakan segala cara untuk
mencapai matlamatnya.
- Pilih kenyataan yang betul tentang Sultan Abdullah
A Suami yang tidak mengambil peduli akan isterinya.
B Sahabat kepada Tok Ca.
C Mahu mempertahankan negerinya daripada
ancaman Siam.
D Suka akan
peperangan.
- Apakah kesudahan cerita Hikayat Seri Kelantan ini?
A Tuan
Puteri Sa’dung dibawa ke Siam.
B Tuan Puteri Sa’dung mati kerana membunuh diri.
C Tuan Puteri Sa’dung berjaya melarikan diri.
D Tuan Puteri Sa’dung dibunuh oleh angkatan
Siam.
SET
3
Baca syair di bawah ini dengan teliti,
kemudian jawab soalan-soalan yang berikut.
Syair Berbuat Jasa
Buatlah jasa wahai
teruna, Jangan menilik balas dan puji,
Hidupmu
biar memberi guna , Atau pahalanya
dikaji-kaji,
Kamu yang mati jasa tak
fana, Rasanya demikian tamak dan keji.
Asalkan buahnya elok
sempurna. Padalah baiknya tinting dan uji.
Banyakkan khidmat besar dan
seni, Pahala dan balas jangan dihitung,
Serahkan kepada Tuhan Rabbani, Ataupun bintang di dada beruntung,
Jasa yang kekal faedah
murni, Asalkan
jasamu padat berdentung,
Umur yang kedua bagi
insani. Cukuplah di situ mulai bergantung.
Hidup manusia jangan
percuma,
Buatlah baik ayuhai rakan,
Buatlah bakti budi
utama, Ke dalam laut kamu campakkan,
Selagi baiknya kekal
menjelma, Jikalau tidak dikenal ikan,
Si mati hidup
selama-lamanya.
Tuhan tahu iakah bukan.
Buatlah baik sedaya upaya,
Hidup berbakti memberi
cahaya, (Dipetik daripada
antologi Harga
Sumbu pelita tidak sia-sia, Sebuah Lukisan, Tingkatan 3,
Terbakar dirinya menerangi
raya. Dewan Bahasa dan Pustaka)
|
- Apakah maksud rangkap keempat syair di atas?
A Orang
yang selalu berbuat jasa akan dimuliakan dan disanjung.
B Kita boleh
mengharapkan balasan dan pujian atas segala jasa yang kita taburkan.
C Orang yang sanggup berkorban dan selalu
berbuat jasa akan memberi manfaat kepada orang
lain.
lain.
D Orang yang sentiasa mengharapkan balasan dan
pujian kerana telah berbuat jasa ialah orang
yang mulia.
- Berikut ialah kebaikan apabila kita berbuat jasa, kecuali...
A akan mendapat pembalasan di akhirat kelak.
B akan dikenang untuk selama-lamanya.
C jasa yang dibuat dapat dimanfaatkan oleh
orang lain.
D agar diketahui oleh orang lain
dan mendapat balasan setimpal.
- Perkataan Rabbani dalam syair ialah contoh gaya bahasa...
A istana C Arab
B Parsi D klasik
- Apakah persoalan yang terdapat dalam rangkap lima syair ini?
A Kepentingan membuat jasa dengan ikhlas.
B Berhati-hati ketika menerima pujian.
C Budi yang baik akan berkekalan
selama-lamanya.
D Kesenangan orang yang berbudi.
- Pilih kenyataan yang benar tentang bentuk syair ini.
A mempunyai lapan rangkap C
rima akhir ialah abab
B tidak mempunyai pembayang maksud D ada 4 hingga 6 perkataan setiap baris
Baca petikan drama di bawah ini dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya .
JAHUL menemui PEGAWAI INGGERIS.
JAHUL:
(Tunduk
hormat) Selamat Pagi, tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: Hmmm... selamat pagi, ( Memandang JAHUL)Oh, kamu
Jahul! Coming. Duduk......
JAHUL: Err...terima kasih tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: Oh ya! Bagaimana itu kamu punya kerja? Ada
perkembangan terbaru?
JAHUL:
Inilah saya datang jumpa tuan. Memang
ada perkara penting yang saya
mahu Sampaikan kepada tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: Perkara penting. Oh, apa dia Jahul? Ha, cakap. saya ingin
mendengarnya. Cakaplah....
JAHUL: Begini tuan, semalam Pangeran dan
pengikut-pengikutnya telah menyerang
dan menawan penduduk yang telah
menjadi rakyat kompeni itu, tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: (Marah) What?
JAHUL:
Banyak yang ditawan mereka, tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: (Tegas) Tapi, mengapa
Jahul? Mengapa Pangeran
bertindak begitu terhadap mereka?
JAHUL:
Dia terlalu marah terhadap tindakan
kompeni mumujuk mereka supaya
menjadi rakyat kompeni kerana dia berkuasa terhadap mereka,
tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: Oh...begitu!
JAHUL:
Ya, tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: (Marah) Perkara ini Jahul, tidak boleh dibiarkan begitu
saja! Nampaknya Pengeran sudah mula tunjuk berani
sama kompeni. JAHUL: Betul tuan. Kompeni mesti buat sesuatu, tuan.
PEGAWAI
INGGERIS: (Tegas) Mesti buat sesuatu yang bagaimana maksud
kamu, Jahul?
JAHUL: Begini tuan. Kompeni mesti hentikan tindakan mereka. Kalau tidak,
tentu
mereka buat kacau, tuan. Kompeni menjadi susah.
PEGAWAI
INGGERIS: Oh, itu sudah tentu! Kompeni mesti sekat itu
tindakan
mereka! Kompeni akan buat bantahan kepada Sultan Brunei. Suruh dia hentikan penentangan Pangeran terhadap kompeni.
JAHUL: Tapi, bagaimana kalau Pangeran
terus juga membuat kacau tuan?
PEGAWAI INGGERIS: (Ketawa) Kompeni akan bertindak lebih tegas!
(Dipetik daripada drama “Sebuah Perjuangan” antologi Harga Sebuah Lukisan, Tingkatan 3, Dewan Bahasa dan Pustaka)
|
- Apakah perkara yang dibincangkan oleh Jahul dengan pegawai Inggeris?
A Meminta Sultan Brunei campur tangan untuk
memberhentikan penentangan Pangeran terhadap
Kompeni.
B Melaporkan bahawa Pangeran dan
pengikut-pengikutnya telah menyerang dan menawan
penduduk yang menjadi rakyat
kompeni
C Menyalahkan
Inggeris kerana terlalu berlembut dengan Pangeran dan tidak mahu mengambil
sebarang tindakan kepadanya.
D Mengarahkan Pangeran dan pengikut supaya
menghentikan serangan dan menyerah diri kepada
Kompeni .
- Mengapakah Pangeran bertindak menyerang dan menawan rakyat kompeni?
A Marah terhadap tindakan kompeni Inggeris yang
memujuk mereka agar menjadi rakyat
kompeni.
B Mahu menguasai mereka sepenuhnya.
C Marah terhadap tindakan Jahul yang membuat
laporan kepada Pegawai Inggeris.
D Marah terhadap tindakan kompeni Inggeris
membuat bantahan kepada Sultan Brunei.
- Berdasarkan petikan drama, Jahul ialah...
A Sahabat Inggeris C Tali barut
Pangeran
B Sahabat Pangeran D Tali barut Inggeris
- Nilai yang berikut dimiliki oleh Pangeran, kecuali...
A Kesetiaan C Keinsafan
B Patriotisme D keberanian
- Pengajaran yang tidak terdapat dalam drama ini ialah
A Kita
hendaklah memiliki semangat cinta akan tanah air.
B Kita
janganlah mementingkan diri.
C Kita perlulah bersikap rasional dalam tindakan.
D Kita perlulah bersatu hati menentang penjajah.
Skema
Jawapan
Set 1
31. A
32. A 33.
B 34. D
35. D 36.
C 37. D
38. D 39.
A 40. D
Set 2
31. D
32. D 33.
D 34. B
35. A 36.
B 37. B 38.
D 39. C 40. A
Set 3
31. C
32. D 33.
C 34. A
35. B 36.
B 37. A
38. D 39.
C 40. B